Det er en hård tid for danske museumsgenstande. Det solrige vejr bringer danskerne ud til skov og strand. Det giver voldsomme depressioner hos mosefund, stenøkser og kaffekander, der føler sig overset.
Haraldskær-kvinden, der til daglig optræder som moselig på VejleMuseerne, er talsperson for Foreningen af Danske Museumsobjekter. Hun melder om flere medlemmer, der er gået ned med stress og depression på grund af den varme sommer.
– Det er et stort og hidtil lidt overset problem hos vores medlemmer, som vi nu vil sætte øget fokus på. Museumsgenstande skal hele tiden tiltrække stadigt flere museumsgæster. Det giver et uhyggeligt stort præstationspres, samtidig med, at de vænner sig til rampelyset, og til at blive fotograferet til Instagram og Twitter hele tiden. Når solen skinner og vejret er så dårligt som nu, så ramler det for mange. Genstandene føler sig simpelthen overset, vraget og ladt i stikken, siger Haraldskær-kvinden.
Satte sig selv til salg på Lauritz.com
Problemet er dog ikke ens for alle. Der er profilgenstande fra større museer, som ofte lånes ud til store sommerudstillinger og udstillinger i udlandet. For dem er problemet langt mindre, da de får den nødvendige stimulation og anerkendelse her. Mindre heldige overvejer at ty til mere desperate løsninger:
-Jeg drømmer om at være på en attraktion eller en forlystelse. Så var det muligt, ville jeg gerne overføres til Tivoli eller Djurs Sommerland, siger et anonymt manglebrædt fra en mellemstor, jysk samling, og uddyber:
-Naturligvis ville jeg have langt ringere mulighed for at fortælle noget om dansk bondekultur, og interessen ville være mikroskopisk. Til gengæld vil der være mange mennesker, og så pyt med, at de egentlig er ret ligeglade med mig. Det handler om value for money, og dér står dem, der har vandrutsjebane altså stærkere, når solen bager.
Haraldskær-kvinden har godt hørt om genstande, der ønsker at skifte museum eller institutionstype. Hun kan endog referere en sag, hvor fire tyknakkede stenøkser forsøgte at sætte sig selv til salg på Lauritz.com, hvilket dog blev forhindret af et par årvågne amatørarkæologer, der genkendte dem som Danefæ.
Når museumsgenstande i stærk grad frygter, at der kommer færre museumsgængere, så kan det resultere i neurosen Fear Of Missing Exhibition, også kendt som FOME
Kvinden fra Haraldskær Mose mener, at det er helt andre løsninger, der er brug for:
– Det er hårdt at erkende for nogen, men der findes mennesker, der også vil lave andet end at gå på museum, navnligt når det er vejr til at være udenfor. Jeg tror, at mange genstande må se i øjnene, at vi ikke kan blive ved med at få mere opmærksomhed hele tiden. Dén erkendelse må vi simpelthen tage på os, også selvom det er ubehageligt og radikalt siger hun.
Cepos har en løsning
Når museumsgenstande i stærk grad frygter, at der kommer færre museumsgængere, så kan det resultere i neurosen Fear Of Missing Exhibition, også kendt som FOME. Nogle genstande er blevet rådet til simpelthen at tage en kold tyrker, og bede om at blive sat på magasin.
Øget magasinering er en tanke, som bekymrer Anne Skimmelkamp fra Konserveringscenteret i Vejle:
– Hvis mange flere genstande ønsker at komme væk fra udstillingerne og få ro her hos os, så er jeg bange for, at vi hurtigt kommer til at mangle kapacitet, siger hun og fortsætter:
– Når man bringer stadigt flere genstande sammen, øges også risikoen for sygdomme og smitte. Desuden har vi endnu ikke kompetencerne til at tage vare på objekter, som har fået psykisk mén.
Hos Tænketanken Cepos mener de derimod, at det vil være forholdsvis enkelt at løse udfordringen.
– Hvis der på alle museer indføres entrépriser på mindst 150 – 180 kroner, fremstår oplevelsen mere eksklusiv, og dermed lettere at sælge. Resultatet vil være mere fokus til de opmærksomhedshungrende genstande. Samtidig mindskes risikoen for, at arbejdsløse uden købekraft benytter institutionerne. Det vil give øget omsætning i museumsbutikker og -caféer, der efterfølgende også kan sætte priserne i vejret, hvilket altsammen gavner økonomien, siger en talsmand for tænketanken.
Tegning: Mester Ictum
Be the first to comment on "Museumsgenstande bliver deprimerede i sommerheden"