Oldnordisk Museum er flyttet til det tidligere kongelige palæ i Kalveboderne og skal nu appellere til det 19. århundredes krævende publikum.
Flytningen af Oldnordisk Museum har givet anledning til at se på, om museet imødekommer gæsternes behov godt nok.
Bureauet Airchaud har derfor gennemført en undersøgelse af museets gæster og deres forventninger til besøget. Bureauets kreative direktør Theodor Windbeutel, er netop hjemvendt fra Amerikas Forenede Stater. Her har han haft et længerevarende ophold på en reklamehøjskole, der ligger på den relativt nyanlagte Madison Avenue i New York.
Der er ingen tvivl om, at ‘blunderen’ ville sætte stor pris på bænke eller stole med behagelige ryglæn, gerne opsat i rolige dele af museet, hvor der ikke er for mange genstande
Theodor Windbeutel er fuld af de nyeste ideer og indtryk fra Staterne og forklarer, at undersøgelsen munder ud i en helt ny såkaldt brandplatform. Når den er implementeret, skal den danne udgangspunkt for strategiske initiativer, der foldes ud på tværs af kommunikationskanaler og kontaktpunkter. Museet skal være et proaktivt udfordrer-brand, der altid er i øjenhøjde med kunderne.
Theodor Windbeutel forklarer, at kunderne nu er inddelt i fire særegne grupper med særlige karakteristika og behov.
Blunderen søger hvile
Den første gruppe udgøres af den type, som kaldes blunderen.
Blunderen kommer på museet for at finde ro og hvile. Det er ikke sjældent ældre tjeneste- og kokkepiger fra de større herskabshuse. Det betyder, at gruppen generelt er prisfølsom, men Theodor Windbeutel mener, at også folk i denne samfundsgruppe gerne betaler, hvis tilbuddet har den rigtige kvalitet. Om ikke andet, har de jo mulighed for at spare sammen.
– Der er ingen tvivl om, at blunderen ville sætte stor pris på bænke eller stole med behagelige ryglæn, gerne opsat i rolige dele af museet, hvor der ikke er for mange genstande. Det er derfor ét af de initiativer, som vort bureau anbefaler, siger Theodor Windbeutel.
På jagt efter prestige
Prestigejægeren er måske den vigtigste type. De er velstillede og meget villige til at bruge penge. Interessen for oldsagerne er lille, men det er vigtigt, at de med egne øjne har set de store runesten og kan omtale det i selskabslivet. Prestigejægeren kan se de vigtigste genstande på 15-20 minutter, men bruger derefter meget gerne et par timer på en opulent frokost i museumsrestauranten, helst efterfulgt af cigar og portvin.
Theodor Windbeutel forklarer, at de interesserede er uinteressante, dels fordi han ikke synes, at gruppen er stor nok, og dels fordi der er tale om folk, som blot ønsker at se på oldsager
– Vores undersøgelse viser, at museumsbesøget opfattes meget socialt. Disse velsituerede borgere har også en interesse i – diskret – at kunne medbringe kvindeligt selskab. Altså kvindeligt selskab, som ikke nødvendigvis er herrernes fruer. Og museets opgave er jo at hjælpe folk med de problemer, de har, pointerer Theodor Windbeutel.
De interesserede er uinteressante
Den tredie gruppe er medbragte, som omfatter latinskoleelever og andre, der ikke selv har valgt at gå på museum. Theodor Windbeutel betoner, at disse er meget vigtige, fordi de oftest kommer i store grupper, hvilket er yderst gavnligt for museets visittal.
Den sidste gruppe kaldes de interesserede. Det er personer, der synes fortiden er spændende, og gerne vil vide mere om den. Theodor Windbeutel forklarer, at de interesserede er uinteressante, dels fordi han ikke synes, at gruppen er stor nok, og dels fordi der er tale om folk, som blot ønsker at se på oldsager. De er derfor helt uden kommercielt potentiale.
Satyren har bedt direktør for Oldnordisk Museum Christian Jürgensen Thomsen kommentere på planerne:
-Hidtil har jeg samlet de besøgende fra skolebørn og tjenestepiger til bedsteborgere. Så har jeg bare vist oldsagerne frem og fortalt om dem. Det er nyt for mig, at nogle gerne vil sidde og sove eller spise frokost med enlige damer, når de er på museum. Et moderne museum må jo bruge moderne metoder, men jeg tror nu, at jeg kommer til at savne dem, der synes, at fortiden er spændende og interessant i sig selv, siger den garvede museumsmand.
Illustration: Magnus Petersen.
Be the first to comment on "Nymodens kundeprofiler skal styrke Oldnordisk Museums visittal"