Prisen på et museumsbesøg er eksploderet. Nu strømmer sheiker, Hollywoodstjerner og russiske petrooligarker til museerne, som oplever gæster, der normalt aldrig besøger danske museer.
Rækken af parkerede Ferrarier og Rolls Roycer foran Nationalmuseet synes uendelig. En skøn blanding af arabiske sheiker, Hollywoodstjerner og russiske petrooligarker står pænt i kø i god coronaafstand og venter på at blive lukket ind i det forjættede eksklusive museumsland.
I de seneste år er priserne på museumsbesøg steget så kraftigt, at det nu kun er de rigeste af de rigeste, som har råd til at gå på museum.
Satyrens udsendte har ikke selv råd til at interviewe gæster inde på Nationalmuseet. Derfor fanger vi en arabisk sheik på vej ud med sit følge på et halvt hundrede mennesker. Sheik Rachmad al Hashid bin Baal el (forkortet af red.) fortæller, at Nationalmuseet er det mest dekadent dyreste sted, han hidtil har besøgt.
– Vi plejer at feriere i Monaco eller Dubai, men sammenlignet med Nationalmuseet fremstår det temmelig ordinært. Nu kan vi prale med, at vi er blandt de få, som har råd til at se Guldhornene, siger en tilfreds Rachmad al Hashid bin Baal el (forkortet af red.) og viser posen med fuldstørrelse kopierne af de to horn i 24 karat guld, som han har købt i museumsbutikken.
Han fortæller, at de nu skal hjem til Saudiarbien. Han ville ellers gerne besøge Rosenborg, men det rækker feriebudgettet trods alt ikke til.
Besparelser har gavnet museerne
Alle eksperter, bortset fra museumspolitisk konsulent Ivan Sellfish fra tænketanken CEPOS, er dybt overraskede over udviklingen.
Han mener, at nedskæringer og besparelser er sundt og har gjort museerne godt. Det har tvunget dem til at satse hårdt på prisen som forretningsmodel og udvikle museerne i en positiv kommerciel retning for at tiltrække et købestærkt publikum.
– De høje priser gør museumsbesøg til en eksklusiv oplevelse for den allerrigeste procentdel af eliten, som tiltrækkes af det ekstravagante og mulighederne for at flashe deres rigdom, siger Ivan Sellfish.
Han tilføjer, at det oven på coronakrisen jo også gavner hotelbranchen, sikkerhedsbranchen og byens limousineudlejere.
Fået fat i ikkebruger-segmentet
Udviklingen kommer også bag på kulturminister Joy Mogensen (S). Hun var oprindelig bekymret for, at de voldsomme priser afskar almindelige mennesker fra at besøge museerne.
Hun vælger dog i stedet at glæde sig over, at museerne nu skovler penge ind og får fat i de forkætrede såkaldte ikkebrugere.
– Museerne oplever, at de nu opsøges af en helt ny gruppe af mennesker, som normalt ikke går på museer i Danmark. De vilde priser har knækket koden til, hvordan vi får fat i ikkebrugerne, og det er jo trods alt dem, vi laver museum for, siger en lykkelig Joy Mogensen.
Foto: Papposilenos.
Be the first to comment on "Eksorbitante billetpriser trækker eksklusivt publikum til danske museer"