Arriva skifter busser ud med hestetrukne diligencer 4.75/5 (12)

Skyhøje priser på brændstof og stigende materieludgifter får Arriva til at satse på hestetrukken offentlig transport. DSB vil følge trop, og danske hestvognsmuseer får millionordre.

Rutebilens tid er forbi. Diligencens æra er oprunden igen. Frem til 2030 udskifter Arriva samtlige busser på alle ruter i by og regionaltrafikken.

Det fortæller materieldirektør Anders Gig Poulsen på et dorstep i egen hoveddør, efter Satyren utålmodigt har ringet på i en halv time.

– Ja, jeg kan bekræfte, at vi skrotter busserne og sætter hestetrukne diligencer ind som dagvogne for at betjene kunderne. Det skyldes de horrible priser på brændstof, som gør det billigere at køre på Stroh rom end diesel, siger en træt Anders Gig Poulsen.

– Vores analyser viser, at med udsigten til markante fartbegrænsninger, chaufførmangel og lange leveringstider på reservedele, kan det prismæssigt svare sig at skifte til hestevogn, uden at det går væsenligt ud over rejsetiden, tilføjer han og minder om, at klokken er tre om natten, og han skal tidligt op.

DSB følger trop

Det er ikke kun Arriva, som er begyndt at tænker i ægte hestekræfter. Også DSB overvejer at skifte til hest. Det fortæller informationschef Tony Bispeskov.

– Dieselpriserne gør rentabel togdrift umulig. Med de elpriser kan vi kun køre uden underskud mellem midnat og klokken fem om morgenen. Så vil vi hellere tilbyde vores kunder transport, som er til at betale, siger Tony Bispeskov og fortsætter.

– Jeg er overbevist om, at de bliver glade, da de jo kommer hurtigere og mere punktligt frem med diligence end med tog.

Tony Bispeskov bekræfter, at DSB ligger i forhandlinger med Sporvejsmuseet på Skjoldenæsholm om leje af museets hestetrukne sporvogne.

Sammen med Arriva vil DSB tage kontakt til regeringen for at få oprettet karetmager- og saddelmageruddannelser samt etableret hestevognsfabrikker og styrket den danske stutteribranche.

Kuske i livré

Hos Foreningen af Danske Hestevognsmuseer ser formand Åse Landauer ser frem til at hjælpe trafikselskaberne, indtil de får bestilt og fremstillet standardiserede hestekøretøjer

– Det bliver herligt, at få vores vogne ud at køre, så de ikke står og samler støv. Vores frivillige kuske står på spring for at køre. Og så luner det da gevaldigt med de mange millioner, vi kan se frem til, siger Åse Landauer.

Hun tilføjer, at der både bliver førsteklasse med kuske iklædt paryk og livré, mens standardklassens kuske er i høj hat og sort kørefrakke.

Foto: Den Gamle By, Wikimedia.

Vurder denne artikel

Be the first to comment on "Arriva skifter busser ud med hestetrukne diligencer"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*