Mænd, der synger med kvindestemmer diskriminerer. Derfor vil La Scala operaen i Milano ikke længere benytte kontratenorer. I stedet skal rollerne synges af kvinder.
– Man forbød kastratsangere. Det var en anden tid dengang, hvor man skar nosserne af små drenge, så de kunne beholde deres lyse stemmer. Tiden er kommet til også at gøre op med kontratenorens lyse stemme. Det er den sidste reminiscens af kastratsangeren, og de approprierer kvindernes stemmeregistre.
Så kontant er udmeldingen fra Gianluca Buffa, som er direktør for den verdensberømte opera La Scala i Milano.
Han tilføjer, at det ikke kommer til at gå ud over kvaliteten, da rollerne besættes med alter og mezzosopraner i bukseroller. Deres registre svarer til kontratenorens.
Gianluca Buffa pointerer, at det ikke handler om at erstatte dyre sangere med billigere.
– Nej, det her handler alene om at gøre op med patriarkatet, fremme intersektionel feminisme og gøre op med en mandschauvinistisk operaverden, understreger han og forsøger at virke overbevisende.
Ingen mezzosopran med pik
La Scalas beslutning kommer efter længerevarende kritik af operaverdenen fra bevægelsen HerVoice, som er en bevægelse, der sætter fokus på diskrimination af kvindelige operasangere.
Bevægelsens forkvinde, alten Ariana Sesso, siger til Satyren, at det er tid til at gøre op med den penisbærende kvindestemme.
– Kvindelige operasangere har i generationer lidt under en toksisk machokultur. Det er tid til at kvinder får plads. Verden har ikke længere behov for alter og mezzosopraner med pik. Sangere af hankøn skal ikke appropriere kvindestemmer, men holde sig til eget register fra tenor til mandestemme, siger hun.
Frygter for operaens fremtid
Den danske musikhistoriker og operaekspert Søren Sjover forklarer til Satyren, at La Scalas beslutning var længe ventet. Det er blot første brik i en dominoeffekt, som vil ændre operaverdenen til ukendelighed, mener han.
Han forklarer, at det ikke er gjort med kontratenorens død. En anden bevægelse, AllVoices, har sat HerVoice-bevægelsen under krafitig beskydning for at fremme et heteronormativt og binært diktatur og hylde transfobi. Ariana Sesso beskyldes for at være en TEOD (Trans ekskluderende operadiva, red.).
AllVoices går ind for at alle stemmer er lige. Køn skal ikke bestemme, hvem der synger hvad.
– Det her vil forandre den opera, som vi kender og elsker til ukendelighed. Vi vil se basser synge Nattens Dronnings arie i Mozarts Tryllefløjten, som er skrevet for koloratursopran, mens koloratursporaner vil synge Zarastros parti, som er skrevet for bas, siger en lettere forvirret Søren Sjover.
Han gruer for operaens fremtid.
– Hvis det her var en opera, så har vi blot hørt de første strofer af ouverturen til en teatralsk evighedsopera i legio akter, slutter en desillusioneret Søren Sjover.
Foto: B.Lučić, Wikimedia.
His Masters Voice bjæffer anerkendende og glæder sig til at få en tæve at snurre med.
I øvrigt tak for Satyrens fantastiske og begavede koncept. Det er til daglig glæde og spas – og måske en lille smule eftertænksomhed.
Readaktøren og slaverne i scriptoriet takker for roserne.