For 30 år siden: Da Tour de France forandrede Danmark 4.6/5 (25)

I serien begivenheder, som forandrede Danmark, er Satyren nået til Tour de France Grand Depart i 2022, der nydefinerede Danmark og skabte det samfund, vi kender i dag.

Han var kun 12 år gammel, da han fik sit livs oplevelse. Sammen med sin far Leif krank-Nielsen stod lille Richardt i Halsskov og så Tour de France rytterne køre op på den gamle Storebæltsbro. Det var på anden etape af verdens største cykelløb, som i 2022 startede i Danmark.

En rytter kastede sin plastikdrikkeflaske. Lille Richardt greb den og knugede den til sig.

– Det øjeblik svor jeg, at jeg ville være cykelrytter, siger Richardt Krank Nielsen, som i årene efter blev Danmarks mest vindende cykelrytter nogensinde uden brug af præstationsfremmende midler.

I dag har han rundet de 40 år og kan se tilbage på en lang professionel karriere og siden som rektor for Danish Velo Academy, der føder cykeløkonomien, som er Danmarks største forretningsområde.

Cykeløkonomisk Wirtschaftswunder

På årsdagen for Grand Depart møder Satyren ham og hans far på den gamle storebæltsbro. Faren er hjernen bag det store cykeløkonomiske wirtschaftswunder, som ramte Danmark i årene efter Grand Depart. Nu ser de tilbage på, hvordan Tour de France for altid forandrede Danmark.

– Jeg er normalt en beskeden mand, men her gør jeg en undtagelse. Det skyldes alene min indsats, at 188 internationale professionelle cykelløb starter i Danmark samt at cykeloplevelsessektoren beskæftiger 450.000 og omsætter for mere end 160 milliarder kroner, fordi 84 millioner cykelturister årligt kører 12,1 milliarder kilometer i Danmark, siger Leif Krank-Nielsen med stolthed.

Mens far og søn vinker til nogle af de 65.000 cykelryttere, som dagligt passerer den gamle Storebæltsbro, fortæller Leif om de første svære år.

– Jeg husker de passivt aggressive jantelovs-tosser, som klynkede over udgifterne til Grand Depart 2022 og de mugne billister, som vrissede fordi, de ikke kunne bruge broen den dag, men da de så, hvordan alle konsulentrapporter ramte plet, og turisterne væltede Danmark det år alene på grund af Tour de France, holdt de hurtigt kæft, mindes Leif Krank-Nielsen.

Oslo-Beijing starter i Danmark

Han satte sig for at udnytte turistboomet og gøre Danmark til verdens største cykeldestination. Han indrømmer, at konjunkturerne var med ham.

– Med de benzinpriser, som vi oplevede i årene efter, havde ingen råd til at køre i deres biler, så vejene var vores. Det var jo også mit held, at de mange milliarder tons slam fra Lynetteholmen blev deponeret i Herning og nu danner rammen om regulær bjergkørsel på Alpe d’Herning og Mont Brande, siger Leif Krank-Nielsen.

Resten er, som alle ved, historie, men i horisonten anes skyer, som kan true Danmarks førerposition, forklarer Richardt, der årligt uddanner 40.000 professionsbachelorer i Cycling Management og masters i Cycling Economics

– Vi har svært ved at vækste, fordi de unge ikke længere gider at beskæftige med cykling-marketing, events og konsulentrapporter. De vil hellere uddanne sig til håndværkere eller i omsorgssektoren, sukker Richardt Krank-Nielsen.

De udsigter lader far og søn sig ikke påvirke af i dag. De ser begge frem til, at verdens længste etapeløb Oslo-Beijing skydes i gang i Danmark med to etaper på Kattegat 1 og Kattegat 2 forbindelserne. Det sker i overværelse af den norske konge Haakon den 8. og Kinas præsident Xi Cik-ling, som med løbet cementerer de to nabolandes indbyrdes respekt.

Foto: Pxhere.

Vurder denne artikel

Be the first to comment on "For 30 år siden: Da Tour de France forandrede Danmark"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*