En række flyselskaber indgår partnerskab med det danske slavekompagni Vestindisk-Guineisk Kompagni. Målet er at få plads til flere passagerer på fly over Atlanten.
– Se, der kan klemmes en ekstra ind der. Måske et barn eller en handikappet, der kan klare sig uden plads til benene.
Sådan lyder det fra Lensgreve A. G. Moltke. Han repræsenterer Vestindisk-Guineisk Kompagni, det gamle danske slavekompagni, der havde monopol på eksport af slaver til de Dansk-Vestindiske Øer.
Han og en række eksperter i konstruktion af slaveskibe hjælper nu de nordiske flyselskaber foruden British Airways og American Airlines med at få plads til flere passagerer på flyvninger. Det er blandt andet ruter til og fra København og især de transatlantiske ruter, som er i spil til at få de nye forbedringer.
– Vi fra kompagniet er jo så at sige eksperter i effektiv passagertransport, siger Molkte og peger på en stak gulnede papirer, hvor forbedringer af indretningen af en Boeing 737 kan ses tegnet med sort blæk. Han vil blandt andet udskifte de i forvejen meget små flytoiletter med en latrinspand på gulvet bag et forhæng. Det skaber lidt ekstra plads
– Vi kan faktisk klemme 1.200 mennesker ind i sådan en blikdåse der. Det er godt nok ikke lige så effektivt som Ryanair, men det er jo lige så mange som på de gamle slave-halere. Man skal bare være lidt kreativ, siger han og viser, hvordan hundreder af passagerer kan ligge i lag i små kabiner på hver side af en smal mellemgang.
Skiftes til at trække vejret
En del af de små kabiner er bygget af en slags hønsenet, mens de øverste lag udgøres af hængekøjer, der udbydes som et luksusprodukt til en højere pris end andre pladser.
Lensgreven peger på, at passagerer i vore dage alligevel er ligeglade med, om de for eksempel sidder ved et vindue. De kan sagtens ligge ned.
– Folk skal bare have plads til deres smartphones. Og når vi giver dem en USB-port med lynladning, så ser kunderne alt det her som et stort fremskridt, selvom de ligger så klemt, at de må skiftes til at trække vejret, siger han med et smørret grin.
Han foreslår, at man lader udvalgte passagerer hjælpe og udføre simple opgaver undervejs, der kan aflaste flyets besætning. Det kunne være at gøre rent omkring latrinspanden eller uddele suppe og grød til de andre passagerer, mod at de for eksempel får en times gratis WIFI eller en gratis sodavand som belønning.
– De frivillige kan også hjælpe ved forsinkelser eller aflysninger. De kan med let fysisk tvang eller blide slag overtale de andre passagerer til ikke at være sure eller måske endda begynde at klage, fordi de forsinkes i et døgn eller to. Der er for meget klynk blandt flypassagerer, som det er nu, siger Molkte.
Det er meningen, at de nyindrettede flymaskiner kan indsættes i aktiv drift til sommerferien.
Illustration: Proudhon Bloodhunger.
Der er tale om en serviceforbedring går jeg ud fra?
For selskbernes aktionærer er det en tydelig forbedring.