Erik af Pommern genindfører Øresundstold efter skib ødelagde kabler

Illustration: CHAT_GPT – Dall-E3.

Rex emeritus, Erik af Pommern, ønsker at genindføre Øresundstold og inspektion af skibe ved Helsingør.

– Det handler om sikkerhed for både os, Kalmarunionen og vores allierede. Og samtidig, så er der også et økonomisk aspekt i det.

Sådan lyder det fra Erik af Pommern, der nu blander sig i den højspændte situation om et kinesisk skib, der tilbageholdes i Kattegat af søstridskræfter fra Sverige, Tyskland og Danmark, efter to internetkabler tidligere på måneden blev ødelagt i Øresund. 

– Jeg ved jo af personlig erfaring, at Østersøen er helt ubeskyttet for Fetaljebrødre og andre fribyttere. Når man først kommer ind, så er der helt frit slag. Derfor er det vigtigt med kontrol, siger han med kun en svag plattysk accent.

Efter Erik af Pommern indførte Øresundstolden i 1429 var den mere eller mindre effektiv indtil 1857, hvor en række lande med et engangsbeløb betalte Danmark for at afskaffe tolden. Københavnstraktaten, som aftalen blev døbt, er stadig gyldig i international ret.

Som i Unionstiden

Men det skal man ikke hæfte sig ved, forklarer Erik af Pommeren, der i øjeblikket opholder sig på Krogen i Helsingør.

– Det er en aftale mellem Kongeriget Danmark og nogle andre lande. Men den nye told skal indføres som en mellemstatslig militær foranstaltning i et unionssamarbejde mellem Sverige og Danmark, altså en helt anden statsretlig myndighed. Det er ligesom på Øresundsbroen, hvor man gerne må lave permanent paskontrol, fordi der samtidig skal betales for at krydse broen. Her bliver det bare omvendt, siger den detroniserede konge. 

Erik af Pommern fremhæver ideen som et fint eksempel på samarbejde mellem Danmark og Sverige.

– Som konge i Kalmarunionen er jeg er en meget stor fortaler for et tæt samarbejde mellem Sverige og Danmark. Det har jeg altid arbejdet for, siger han, og lader hånden køre glattende gennem sit lange skæg.

Han affejer mulig international kritik af en ny told.

– Fransken kan mene, at det er en handelsbarriere, men opkræver alligevel vejskat for fremmede biler, der kører på landets motorveje. Og dette er lige så meget et spørgsmål om militær sikkerhed som den danske handelsbalance, siger han.

Kongen forestiller sig, at der skal laves en sikkerhedskontrol af alle skibe, der passerer det smalle sund. Og det skal den enkelte skibsejer og rederi betale.

Øresundstold for milliarder

– Hvis vi nu forestiller os, at hvert skib betaler 400 mark for et sikkerhedstjek og for at passere sundet, så er det vel ikke helt galt. Det er kun dækkende for skibenes rige last, siger han, og ruller med hånden.

400 mark under hans regeringstid svarer til omkring 100.000 kroner i dag. Det ville betyde, at indtægten fra Øresundstolden ville beløbe sig til omkring 3,5 milliarder kroner om året og samtidig eliminere alle trusler mod infrastrukturen i Østersøen.

– Se. Bum! Statsgælden er væk. Også selvom svenskerne får halvdelen. Lad os bare komme i gang, siger han, mens han klæder sig på til den banket, som han afholder for at fejre sit forslag.

Illustration: CHAT_GPT – Dall-E3.

Vurder denne artikel

Be the first to comment on "Erik af Pommern genindfører Øresundstold efter skib ødelagde kabler"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*